Εισαγωγή στην Πολιτική Οικονομία Ι
Ταυτότητα Μαθήματος

Περιγραφή

Στο μάθημα επιχειρείται μια συστηματική εισαγωγή σε επιλεγμένα θέματα που αποτελούν αντικείμενο κυρίως της μικροοικονομικής. Ειδικότερα παρουσιάζεται το γνωστικό αντικείμενο και η μέθοδος της Οικονομικής Επιστήμης. Στη συνέχεια η έμφαση δίνεται στην ανάλυση της φύσης και λειτουργίας των αγορών, στις αγοραίες δυνάμεις της προσφοράς και ζήτησης, στην ισορροπία της αγοράς, και στην ελαστικότητα, και εξηγείται πως οι ελεύθερες αγορές προϊόντων λειτουργούν και κατανέμουν αποτελεσματικά τους παραγωγικούς πόρους. Πέραν τούτου αναλύεται η συμπεριφορά των επιχειρήσεων ως προς τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τις τιμές και την ποσότητα για τη μεγιστοποίηση του κέρδους τους. Ακόμη εξηγείται πως οι ατομικοί καταναλωτές λαμβάνουν τις αποφάσεις για να μεγιστοποιήσουν τη χρησιμότητα. Τέλος, το μάθημα εισαγάγει τους φοιτητές σε θέματα που εντάσσονται στο γνωστικό αντικείμενο της κλαδικής οικονομικής, της διεθνούς οικονομικής, και της δημόσιας οικονομικής. Οι φοιτητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των διαφορετικών δομών της αγοράς (τέλειος ανταγωνισμός, μονοπώλιο, ολιγοπώλιο), και το αποτέλεσμα σε κάθε ξεχωριστή δομή αγοράς ως προς την οικονομική αποτελεσματικότητα. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στις ειδικές περιπτώσεις στις οποίες η αγορά αποτυγχάνει να κατανείμει αποτελεσματικά τους παραγωγικούς πόρους μιας οικονομίας (εξωτερικότητες, δημόσια αγαθά), αλλά και στους τρόπους με τους οποίους το κράτος επιχειρεί να επιλύσει (ή αποτυγχάνει να επιλύσει) το πρόβλημα της μη άριστης κατανομής των παραγωγικών συντελεστών.

Συμπληρωματικά Στοιχεία:

Τhis course provides a comprehensive introduction to microeconomics. First of all, views on the scope and method of economics are briefly presented. Then, it focuses on the nature and the functions of product markets, the market forces of supply and demand, elasticity and market equilibrium, and explains how the free market work and allocate resources efficiently.  Besides that, it provides the student with the knowledge required to understand the consumer behavior, and how individual consumers make decisions in order to maximize their utility.  The analysis of the behavior of firms for profit maximization is further covered. The course also introduces students to applied fields such as industrial organization, international trade, and public economics. Students will be able to identify the characteristics of the different market structures (pure competition, monopoly, oligopoly), and the outcome in each market structure with respect to economic efficiency. Particular attention is given to the special cases of the market's failure to effectively allocate the productive recourses of an economy (externalities, public goods) and how governments try (or fail) to resolve this problem.

 

 

Κωδικός μαθήματος: TMA107

Εκπαιδευτές:
Ιωάννα Κεραμίδου

Τμήμα: Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Τύπος: Προπτυχιακό


Επικοινωνία με τους εκπαιδευτές: (email)

 

Θεματικές ενότητες μαθήματος

1. Επικοινωνία:ikeram@panteion.gr