Οικονομική Θεωρία από τη Σκοπιά του Φύλου
Ταυτότητα Μαθήματος

Περιγραφή

Περιγραφή του μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει τέσσερις θεματικές ενότητες, επιχειρώντας να συνδυάσει θέματα θεωρίας, εμπειρική διερεύνηση και ερωτήματα πολιτικής. Η μεγαλύτερη θεματική ενότητα αφορά την κριτική αναδρομή στην οικονομική θεωρία (στην ηγεμονική της εκδοχή), εστιάζοντας στις υποθέσεις, στα εργαλεία και στην αξία διαφορετικών τρόπων αντίληψης και αναπαράστασης της πραγματικότητας. Τα άλλα τρία πεδία (απασχόληση, εργασία στον τομέα της φροντίδας, και παγκοσμιοποίηση) συμπληρώνουν το διδασκόμενο αντικείμενο με παραδείγματα εφαρμογής των γενικών και αφηρημένων στοιχείων της πρώτης ενότητας σε συγκεκριμένα φαινόμενα.

 

Ειδικότερα:

1. Οικονομική Θεωρία: κριτική υποθέσεων, μεθόδου και απόδοσης αξίας σε ορισμένες αλλά όχι όλες τις οικονομικές δραστηριότητες. Επίσης, η ενασχόληση και με «ηθικά» ζητήματα (ethical questions) εμπίπτουν ή όχι στο αντικείμενο της οικονομικής επιστήμης; Διατήρηση της δεδομένης «τάξης των πραγμάτων» (status quo) αποτελεί αυτονοήτως σημείο εκκίνησης της οικονομικής ανάλυσης. Πρέπει να είναι έτσι; (παράδειγμα: το ζήτημα της διαφύλαξης του περιβάλλοντος και το συμφέρον των επόμενων γενεών). Η προστιθέμενη αξία για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες είναι η επανάληψη και κριτική αναδρομική θεώρηση όλων των κρίσιμων υποθέσεων που συνήθως βρίσκονται κρυμμένες στα εισαγωγικά κεφάλαια των εγχειριδίων περί τα οικονομικά. Η κριτική ανασκόπηση βοηθάει στην εμπέδωση και εξοικείωση με γνώσεις που έχουν διδαχθεί αλλά δίνει και την ευκαιρία αναδρομών που επιτρέπουν τη σύνδεση σχετικά αφηρημένων εννοιών με καθημερινά προβλήματα.

 

2. Εργασία και απασχόληση: είναι η αμειβόμενη εργασία των γυναικών απελευθερωτική ή επιβαρυντική και γιατί; (Εδώ η συζήτηση ξεκινά από το ερώτημα περί του τι συνιστά εργασία, και εξετάζει τόσο τη μαζική είσοδο γυναικών στην αμειβόμενη απασχόληση, όσο και την αθέατη και απλήρωτη εργασία. Άλλα θέματα που θίγονται αφορούν τον επαγγελματικό διαχωρισμό ανά φύλο, τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής). Η προστιθέμενη αξία για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες είναι η επιπλέον ενασχόληση με θέματα που έχουν διδαχθεί στο πλαίσιο της Οικονομικής της Εργασίας και η δυνατότητα εμβάθυνσης σε πτυχές της λειτουργίας των αγορών εργασίας στην πράξη.

3. Εργασία φροντίδας: συνιστά μια «ειδική» κατηγορία εργασίας; (Εδώ η συζήτηση εστιάζεται στα όρια της αγοράς και στην αντίληψη της φροντίδας ως «δημόσιο αγαθό». Επίσης εξετάζονται τα κίνητρα και οι μηχανισμοί υποκίνησης για την ανάληψη εργασίας φροντίδας, οι αμοιβές, οι παγίδες και οι προοπτικές: make work pay και ποιος πρέπει να πληρώνει). Η προστιθέμενη αξία από την ενασχόληση με το θέμα αυτό για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες είναι η διαπραγμάτευση ενός πεδίου που συγκεντρώνει πολλές πτυχές «αντικανονικότητας» ως προς την τυπική οικονομική ανάλυση (αμειβόμενη και απλήρωτη, κίνητρα και κόστος ευκαιρίας, ανάγκες και μεγιστοποίηση, ρόλοι και συμπεριφορές). Επιπλέον συνδέεται και με το φαινόμενο της γήρανσης του πληθυσμού και τις νέες ανάγκες που αυτή δημιουργεί.

 

4. Οι γυναίκες στην παγκόσμια οικονομία: τι αλλάζει, πως και γιατί. (παγκοσμιοποίηση, φτώχεια, παγίδες, ευκαιρίες, πολιτικές). Αν ο 20ος αιώνας χαρακτηρίζεται από τη μαζική είσοδο των γυναικών στην απασχόληση, το ξεκίνημα του 21ου σφραγίζεται από τον διπλασιασμό της παγκόσμιας εργατικής δύναμης και την ένταξη μεγάλων αριθμών ανθρώπων από φτωχές χώρες στην παγκόσμια αγορά. Καθώς μεγάλο τμήμα απαρτίζουν οι γυναίκες πρόκειται για ένα φαινόμενο διπλής μετάβασης: στην παγκόσμια οικονομία της αγοράς και στην αμειβόμενη εργασία. Η συζήτηση για τις επιπτώσεις είναι συχνά συγκρουσιακή και πολύ ενδιαφέρουσα. Η προστιθέμενη αξία για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες είναι εξοικείωσή τους με τρέχουσες εξελίξεις της παγκόσμιας οικονομίας και η εμπέδωση εργαλείων ανάλυσης των οικονομικών φαινομένων με εμπλουτισμένες υποθέσεις

 

 

Κωδικός μαθήματος: TMA131

Εκπαιδευτές:
Αντιγόνη Λυμπεράκη

Τμήμα: Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών

Τύπος: Προπτυχιακό


Επικοινωνία με τους εκπαιδευτές: (email)